Bezoek uit Holland! - Reisverslag uit Pokhara, Nepal van Vera Franssen - WaarBenJij.nu Bezoek uit Holland! - Reisverslag uit Pokhara, Nepal van Vera Franssen - WaarBenJij.nu

Bezoek uit Holland!

Door: Vera Franssen

Blijf op de hoogte en volg Vera

10 Mei 2017 | Nepal, Pokhara

Alweer bijna drie weken geleden was het eindelijk zover; Jari kwam voor twee weken naar Nepal om samen te gaan reizen! Ik had ontzettend veel zin om alle mooie en bijzondere plekken waar ik de afgelopen drie maanden heb geleefd, aan hem te laten zien. Het begon al meteen goed. Hij kwam ’s avonds aan op het vliegveld in Kathmandu en ik ben diezelfde dag met de bus van Pokhara naar Kathmandu gereden. Helaas hebben we erg veel in de file gestaan. Dus, i.p.v. dat ik hem leuk stond op te wachten op het vliegveld, stond hij een uur op mij te wachten.. Het begon meteen op z’n Nepalees!

De volgende dag zijn we vanaf het hotel naar Durbar Square en Swayambunath (Monkeytempel) gelopen. In de straten rondom deze twee plaatsen, viel het ons op dat er maar heel weinig toeristen rondliepen. Daardoor konden we heel mooi de Nepalese cultuur beleven. Het was enorm druk. Er waren ontzettend veel winkeltjes die vrijwel allemaal zowat hetzelfde verkochten. Naast elkaar lopen lukte lang niet overal, omdat er ook nog veel brommers, auto’s en ‘fiets-taxi’s’ tussendoor sjeesden. En we hoorden alleen maar getoeter. Toch was het heel leuk om te ervaren. Voor één dag!

De volgende dag reden we van Kathmandu naar Chitwan National Parc. Aangezien de weg op een bepaald stuk afgezet zou worden ’s middags, vanwege wegwerkzaamheden, moesten we vóór 10.00 uur dat punt gepasseerd zijn. Daardoor dacht de buschauffeur dat het nodig was om enorm hard te gaan rijden! Leuk voor Jari, zo’n eerste busrit. Maar dat harde rijden heeft (gelukkig) wel degelijk nut gehad, want om 9.50 uur reden we er voorbij. Na onze lunch in Chitwan, hebben we tijdens de ‘sunset-walk’ meteen onze eerste neushoorn gezien! Lekker badend in het water, want het was er enorm heet. Helaas kon ik er niet bijspringen, want er zaten ook krokodillen in de rivier. En neushoorns zijn zelf ook geen schatjes. We zijn zelfs bijna aangevallen door een neushoorn! Onze derde en laatste nacht hebben we namelijk in een soort toren in het park geslapen. Toen we aan kwamen rijden met een jeep, werden we meteen verwelkomd door een neushoorn, die vervolgens achter onze jeep aanstormden! Zelfs onze gidsen vonden het spannend! De tijger, waarvoor we eigenlijk stiekem naar die toren gingen, hebben we helaas niet gespot die nacht. Toch was het een hele leuke ervaring. Vooral dat de toren op een gegeven moment was omringd met vuurvliegjes.

Jari heeft achteraf aan het eind van de jeepsafari waarschijnlijk wel een tijger of luipaard gezien! Ik geloofde hem natuurlijk niet toen hij het zei, maar later hoorden we van onze gids dat er op die plek inderdaad door veel mensen een tijger of luipaard is gespot. Vanwege de warmte was hij aan het drinken bij de rivier, waar ze overdag normaal gesproken niet vaak komen als er veel mensen zijn. Ik was toen stiekem toch wel een beetje jaloers. Maar ik mag zeker niet klagen. We hebben nog vier andere neushoorns gezien, wilde zwijnen, herten, een leguaan, een grote schildpad, aapjes en zelfs een wilde olifant! Daar was niet iedereen even blij mee. Twee Nepalese vrouwtjes renden gillend weg toen ze erachter kwamen dat het geen tamme, maar een wilde olifant was. Toen ze eenmaal op veilige afstand waren, konden ze er zelf ook wel om lachen. Dat wegrennen was niet zomaar! Deze olifant wordt Ronaldo genoemd. Waarom? Omdat hij ooit een Indiaas meisje omver heeft gelopen en toen ze eenmaal overleden was, ging hij met haar voetballen..

Vervolgens reden we door naar Pokhara. Daar hebben we heerlijk rustig aan gedaan; genoten van cocktails aan het meer, lekkere Nepalese Momo’s en Samosa’s gegeten, en op een terrasje geschuild voor een enorme stormbui. Helaas was het dak gemaakt van golfplaten en werd de regen maar half tegengehouden.. We zijn ook gaan paragliden! Nadat een ander meisje van onze groep vier keer opnieuw moest, konden wij gelukkig in één keer de berg af. We hebben ook allebei even zelf mogen sturen. Wat een mooi uitzicht over de bergen en stad, als je boven het meer zweeft. Wauw!

Daarna zijn we natuurlijk ook nog naar mijn gastgezin in Serachour gegaan. Daar hebben we twee nachtjes geslapen. Yeku was erg blij om ons samen te zien! Wel even wennen natuurlijk, zo’n enorm hard bed en ratjes op de kamer. Ook heb ik meteen zijn bestek af laten pakken, zodat ook Jari lekker met zijn handen de Dal Bhat mocht eten. Ging nog best goed! Na de eerste nacht in Pokhara zijn we eerst even naar mijn stageschool gegaan en vervolgens hebben we de berg, Dampus, beklommen. De dag daarna zijn we van Serachour, via de rivier naar Tulaketh gelopen. Eerder geklommen. Over de rotsblokken, via boomstammen over de rivier en vervolgens door de rivier. Toen ik eenmaal een keer met mijn bergschoenen in het water was gevallen, kon ik er net zo goed doorheen blijven lopen. Jari’s schoenen waren droog gebleven! Totdat het kei hard begon te regenen en onweren, toen waren zijn schoenen alsnog doorweekt. Het laatste stuk zijn we met de bus naar Pokhara gereden.

Op de laatste dag in Pokhara zijn we met de bus een stuk de stad ingereden, weg van Lakeside, het toeristische deel. Daar was de echte Nepalese cultuur weer duidelijk te zien. We hebben nog een keer samen genoten van de momo’s en we hebben voor Jari nog een echt maatpak laten maken. De dag daarna reden we weer terug naar Kathmandu en de volgende ochtend vroeg vloog Jari alweer naar huis. Ondanks dat het maar twee weken waren, hebben we ontzettend veel gezien en gedaan. Lieve Jari, heel leuk dat je er was!! Nog een klein maandje en dan ben ik ook weer lekker thuis.

• 10 Mei 2017 - 12:45

Trudy:

Heerlijk op avontuur zo met zijn tweetjes.....Geniet nog van de laatste maand!
    groetjes,

Martin en Trudy

• 10 Mei 2017 - 21:23

Yvonne JG:

Weer zo'n mooi geschreven verslag.
    Vera, het is jou zelfs gelukt om in je beschrijving van ratten lieve beestjes te maken;)
    Nog een paar mooie laatste weken toegewenst.